Program rekolekcji oparty jest na etapach pisania ikony. Każdy uczestnik pracuje nad własną ikoną Matki Bożej Kazańskiej według wspólnego dla wszystkich wzorca, korzystając z szablonów i technik pomocniczych pod okiem doświadczonego ikonografa. Talent i doświadczenie plastyczne mogą okazać się pomocne ale nie są żadnym warunkiem udziału w rekolekcjach. Pisanie ikony to przede wszystkim modlitwa: o czystość intencji, o wierność przedstawienia. Ikonograf oddając dłoń Duchowi Świętemu prosi Go o prowadzenie. Ikona nie jest dziełem samego człowieka, nie nosi podpisu autora. Tradycyjna technika malarska tempery jajowej pozwala na wydobywanie z ikony światła przez nakładanie kolejnych półprzezroczystych warstw rozświetleń. Niezwykłe efekty na desce pojawiają się jakby nieoczekiwanie, zaskakując malarza. Technika półsuchego pędzla pozwala tysiącami dotknięć osiągać delikatne przejścia, które sprawiają, że nieruchoma ikona dostaje jakby swoje życie. We wspólnocie powołanej na czas rekolekcji będziemy poznawać tradycyjne zasady oraz techniki malarskie i pozłotnicze wykorzystywane w ikonografii od wieków.
Wiele osób uważa, że malowanie temperą na desce samo w sobie jest doświadczeniem z pogranicza mistyki, co w połączeniu z modlitwą i wiernością praobrazowi czyni z pisania ikony czynność sakralną,
Droga ikony oprócz uzyskania samego efektu malarskiego sprzyja także ważnym wewnętrznym odkryciom. Pisanie ikony okazuje się jakby pretekstem do trzech ważnych spotkań: z sobą samym, z drugim człowiekiem i z tajemnicą obecności Boga. Mimo starannego wzorowania się na wspólnym dla wszystkich wzorcu, każda powstająca ikona okazuje się inna: inaczej patrzy, ma inną tonację barw i inny rozkład świateł. Ikona pokazuje, że każdy z nas jest wyjątkowy, inaczej postrzega rzeczywistość, ma inną wrażliwość i dynamikę doświadczania rzeczywistości. Wyjątkowość każdej ikony pokazuje, że każdy z nas ma osobistą i niepowtarzalną relację z Bogiem, który do każdego przychodzi inaczej, szanując jego indywidualność, ale nie obniżając nigdy poprzeczki wymagań. Pochylając się nad ikoną człowiek staje wobec tajemnicy Wcielenia, doświadcza obecności sacrum.
Oprócz codziennych spotkań w pracowni program rekolekcji obejmuje następujące elementy:
- codzienna Eucharystia
- adoracja Najświętszego Sakramentu i adoracja ikony Krzyża San Damiano
- pisanie własnej ikony pod kierunkiem doświadczonego ikonografa (zajęcia obejmują wykłady i 20 godzin pracy warsztatowej)
- poznanie zasad pisania ikon i podstaw warsztatu malarskiego tradycyjną metodą tempery jajowej na desce z drzewa liściastego
- film dokumentalny pt.: „Ikona Miłość i Pojednanie” o powstawaniu ikony autorstwa polskich i ukraińskich ikonografów w Bieszczadach w roku 2013
- konferencje: „Adoracja ikony i adoracja Eucharystyczna czyli gdzie spotykają się Wschód i Zachód”, „Historia i teologia ikony Krzyża z San Damiano”, „Pielgrzymująca ikona czyli do czego wzywa Matka Boża w Ikonie Kazańskiej”
- opieka duchowa i konferencje: o. Grzegorz Piórkowski OFM Conv.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz